Een nieuwe baan zoeken in crisistijd? Hoe kun je dit het beste aanpakken? In dit blog vertellen wij hier meer over.

Nieuwe baan zoeken tijdens de coronacrisis

Een nieuwe baan zoeken gaat de één makkelijker af dan de andere. In tijden van spanning, toenemende werkeloosheid, gedwongen ontslagen en de huidige coronacrisis, is het banenaanbod natuurlijk ook een stuk minder. Er vallen nu meer ontslagen, waardoor een nieuwe baan vinden in crisistijd een stuk lastiger wordt. Wil of moet jij ook een nieuwe baan zoeken? Dan is het belangrijk om direct een goede sollicitatie-plan-van-aanpak op te stellen en hier dagelijks actief mee bezig te zijn.

Sollicitatie plan van aanpak maken

Bij een nieuwe baan zoeken tijdens de coronacrisis, moet je sneller, actiever en nog creatiever zijn dan anders. Niet afwachten op voorbijkomende vacatures. Dan ben je namelijk één van de zovele die op dezelfde vacatures reageert en moet je je goed weten te onderscheiden. Een sollicitatie-plan-van-aanpak bestaat uit de volgende actiepunten:

  • Upgrade en optimalisatie van je CV

  • Overtuigende en onderscheidende sollicitatiebrieven

  • Creatieve en actieve sollicitatiestrategie inzetten

  • Het onderzoeken, contacten en uitbreiden van je (online) netwerk

  • Je LinkedIn profiel updaten en optimaliseren

  • In contact komen met bedrijven in je omgeving

  • Contacten leggen met werknemers van je voorkeur bedrijven

Nieuwe baan zoeken: sollicitatieplan uitvoeren

Normaal is het soms al moeilijk, maar tijdens de coronacrisis een nieuwe baan zoeken valt niet mee. Juist ook voor medewerkers die ander werk zoeken of medewerkers die bijvoorbeeld ontslagen worden door de coronacrisis. Het is dan een must om heel serieus met je sollicitatie plan-van-aanpak aan de slag te gaan. Maak bijvoorbeeld een Excel overzicht waar je alle data en sollicitatie activiteiten in bijhoudt. Werk dit overzicht wekelijks bij, zodat je ook kan zien en volgen welke sollicitatie-activiteiten tot het gewenste succes hebben geleid. Een reactie, een inschrijving, sollicitatiegesprek of opslag in de portefeuille etc.

LinkedIn profiel updaten

Zodra je al denkt aan een nieuwe baan zoeken, moet je ook je LinkedIn profiel updaten en professionaliseren. Dit vergeten sollicitanten nog wel eens. Reken er maar op dat bedrijven en recruiters ook je LinkedIn profiel gaan bekijken (als je die hebt). Heb je nog geen of een sterk verouderd en nooit bijgehouden LinkedIn profiel? Ga dan eerst een onderscheidend CV maken en pas daarna je LinkedIn profiel aan. Met knippen-plakken kun je dan het meeste uit je nieuwe CV rechtstreeks in je LinkedIn profiel toevoegen. Zorg dan ook voor een goed en overtuigend competentieprofiel.

Word door werkgevers en recruiters gevonden met LinkedIn profiel! Volg hiervoor onze LinkedIn training solliciteren. 

Solliciteren tijdens de coronacrisis 

Het slechtste wat je kan doen bij een nieuwe baan zoeken tijdens de coronacrisis, is een afwachtende houding aannemen. Afwachten op die ene vacature waar je zo graag voor in aanmerking wilt komen. Hoe veel van je concurrenten wachten precies op dezelfde ‘ene’ vacature? Op dat moment stort iedere sollicitant zich op die leuke vacature, zeker tijdens de coronacrisis. Wat maakt het dat een werknemer of recruiter juist jouw CV en sollicitatiebrief er uit pikt en je uitnodigt voor een sollicitatiegesprek? Hoe goed weet jij je dan te onderscheiden op de arbeidsmarkt? Alleen of grotendeels solliciteren op openstaande vacatures is bij solliciteren in crisistijd dus géén goed idee.

Bedrijven benaderen en de mensen die er werken

Op LinkedIn en in Google natuurlijk kun je heel makkelijk bedrijven (in je regio) zoeken. Je kunt deze bedrijven op LinkedIn gaan volgen om mee in contact te komen. Als je jouw bedrijven van interesse gaat volgen, zal je ook gelijk alle vacatures zien die dat bedrijf online zet. Je kan dan direct vanuit LinkedIn solliciteren. Het bedrijf zal op basis van je LinkedIn profiel direct contact met je kunnen leggen. Juist in tijden van crisis zullen bedrijven vooral geschikte kandidaten via LinkedIn willen vinden. Zorg dus altijd voor een professioneel, up-to-date LinkedIn profiel! Als je een nieuwe baan zoeken tijdens de coronacrisis dus slim aanpakt, kan je op deze manier sneller bij bedrijven van je voorkeur binnenkomen.

Hulp nodig bij nieuwe baan zoeken?

Heb je hulp nodig bij een nieuwe baan zoeken in crisistijd? Wij kunnen je hiervoor diverse loopbaan- en sollicitatietools bieden waaronder:

Onze locaties

Wij bieden onze dienstverlening aan op onze spreeklocaties in Groningen, Drachten, Assen en Winschoten. Dit doen in een combinatie van face-to-face gesprekken, (online) coaching, telefoongesprekken, training en email ondersteuning.

Ook tijdens de coronacrisis gaan wij gewoon door met onze diensten! Wij houden hierbij rekening met de maatregelen. 

Meer weten?

Wil je meer weten, heb je een vraag of kom je graag met ons in contact? Klik dan door naar onze contactpagina, vul je gegevens in en meld je aan. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuw baan zoeken gaat sneller met de juiste sollicitatiestrategie