Assertiviteit, iedereen heeft het er over. Hoe zit het met jouw assertief gedrag? Ben jij wel assertief genoeg?

Assertiviteit en assertief gedrag

Assertief gedrag betekent dat je in elke situatie op een respectvolle manier voor je rechten opkomt, je grenzen aangeeft en je mening geeft. Subassertief gedrag betekent juist het tegenovergestelde. Hierbij reageer je juist niet zoals je eigenlijk wilt. Hierdoor raak je snel gefrustreerd, verdrietig of boos. Ook neem je vaak een  afwachtende houding aan. Sommige mensen hebben angstgevoelens en durven dat niet te uiten. Assertiviteit betekent in voorkomende situaties jezelf kunnen zijn en te denken, vinden en zeggen wat je wilt. Natuurlijk daarbij rekening houden met de ander.

Voorbeelden van niet assertief gedrag

Herken jij je in het volgend niet-assertief gedrag?

  • Je hebt snel last van spanningen. Deze komen in alle mogelijke sociale situaties voor. Dit kan zich op verschillende manieren uiten: transpireren, rood worden, benauwdheid, trillende handen, hartkloppingen, trillende knieën en slaapstoornissen.

  • Passieve personen zijn niet of onvoldoende in staat om deze spanningen onder controle te houden.

  • Je vermijdt zo veel mogelijk sociale conflictsituaties of probeert hier zo vlug mogelijk aan te ontsnappen. Je gaat bepaalde mensen en moeilijke situaties zo veel mogelijk uit de weg.

  • Je geeft vaak toe aan de wensen en behoeften van een ander. Dit gebeurt vaak door je eigen gevoelens, mening en belangen ondergeschikt te maken aan die van anderen.

  • Je bent iemand die zich eerder passief dan assertief gedraagt. Je kan niet goed onderhandelen en bent conflict vermijdend. Je mist vaak de juiste houding en hebt  niet de juiste woorden voorhanden, laat staan ze uit te spreken.

  • Je bent voortdurend bezorgd wat een ander wil of denkt. Je bent altijd met een ander bezig. Veel ‘normale’ voorkomende situaties kunnen in je verbeelding tot dreigende situaties leiden, dus geef je maar toe.

  • Je hebt weinig zelfvertrouwen en bent snel teleurgesteld in anderen, maar durft dit niet aan te geven. Je verwacht voortdurend dat contacten met anderen zullen falen als jij niet aan hen toegeeft.

  • Je hebt snel een ongunstig beeld van jezelf. Vaak wordt dit gestaafd aan situaties die niet kunnen worden bereikt zoals jij dat wilt. Groot gevoel van ‘het lukt toch niet’.

  • Je voelt je misschien snel ‘slachtoffer’ van een situatie, hebt sneller een minderwaardigheidscomplex of vindt jezelf weinig waard. Je denkt misschien dat het in je karakter zit en dat er niets aan te doen is.

  • Je voelt je vaak geremd, komt moeilijk of helemaal niet voor hun eigen rechten op en vindt het moeilijk om voor je mening op te komen. Ook durf je lastig uiting te geven aan je gevoelens, verlangens en verwachtingen.

Assertiviteit en aangeleerd assertief gedrag

Assertiviteit en assertief gedrag krijg je niet met je geboorte mee. Assertief gedrag is aangeleerd gedrag dat door ouders al in de basis wordt gelegd. De manier hoe er met elkaar wordt omgegaan in het gezin. De onderlinge communicatie speelt een grote rol bij het goed leren omgaan met assertiviteit. Uit onderzoek blijkt dat gevoelens, zoals angst of introversie, onbewust aangeleerd wordt. Bijvoorbeeld door het eigen gedrag van ouders. Niet assertief gedrag, of te wel subassertief gedrag is vaak sterker ontwikkeld bij introverte, meer verlegen personen. Daarbij ook bij zeer sociale- en dienstverlenende personen met een groot empathisch vermogen en (hoog) gevoeligheid.

Assertief gedrag of juist niet

Een gelukkig kind met genoeg zelfvertrouwen zal assertiviteit in de jeugd hebben meegekregen. Deze kinderen vertonen in het algemeen assertief gedrag. Echter kan een kind door bepaalde omstandigheden zich toch subassertief gedragen. Dit kan gebeuren als ouders bijvoorbeeld een teruggetrokken leven leiden, weinig sociale contacten hebben en het kind niet (goed) leert wat hij of zij van mensen kan verwachten. Een (te) beschermde omgeving, kan het kind ook (onbewust) angstig maken om de wereld te verkennen en nieuwe sociale contacten aan te gaan. Ben ik wel leuk genoeg? Hoor ik er wel bij? Een kind kan dan bepaald gedrag vertonen om bij een groep te willen horen, maar is hierbij niet zichzelf.

Assertiviteit en gedragspatronen

Angst, gevoelens van minderwaardigheid, gepest worden en dergelijke, leidt vaak tot een verminderd vermogen tot gezond assertief gedrag. Als de omstandigheden zich (later) wijzigen, kunnen meer assertieve gedrags- en belevingspatronen ontstaan. Het gebeurt echter ook vaak dat niet-assertief gedrag vanuit de jeugd als rode draad in het volwassen leven een rol blijft spelen. Soms is het ook niet precies duidelijk waar subassertief gedrag vandaan komt. Het is wel belangrijk om je hier bewust van te worden en hier aan te gaan werken. Hiermee kun je bepaalde belemmerende gedachtenpatronen plaatsmaken voor meer assertief gedrag, een hoger zelfbeeld en meer zelfvertrouwen. Werken aan je assertiviteit dus!

Coaching of training nodig?

Wil je graag inzicht krijgen in je niet-assertief gedrag, dan is het raadzaam om een assertiviteitstraining te volgen. Afhankelijk van je leerdoelen, kan dit op verschillende manieren. Bijvoorbeeld een combinatie van assertiviteitstraining en personal coaching. Dit is de meeste uitgebreide assertiviteitstraining die wij aanbieden. Hierbij is er ook ruimte voor extra coaching en gesprekken over dingen en situaties waar je mee te maken krijgt. Hierdoor voel je je gehoord en gesteund en kunnen wij je hier gelijk advies en tips voor geven.

Lees meer over onze assertiviteitstraining op maat.

Maatwerk assertiviteitstraining

Een maatwerk assertiviteitstraining bestaat uit 8 of 4 trainingssessies. Afhankelijk van je persoonlijke leerdoelen, valkuilen en angsten, doen wij altijd een voorstel dat het beste bij je past.

Wil je weten welke assertiviteitstraining voor jou het meest geschikt is? Ga dan naar ons contactformulier, stel je vraag of bel ons op 050-2043569.

“Kies de assertiviteitstraining die het beste bij jou past”