Met deze 8 tips bij negatief doemdenken, kun je het doemdenken meer richten op positief denken.  

Doemdenken: 8 tips om over na te denken

Ben jij ook snel geneigd tot doemdenken? Zit je snel te piekeren en denk je snel in alle doemscenario’s die kunnen gebeuren? Waarschijnlijk is dit er onbewust ingeslopen in de afgelopen jaren. Je brein kiest vaak de weg van de minste weerstand en dan wordt dit een onbewust negatief denkpatroon. Je hersenen zijn dan gewend om op deze kritische manier te denken.

Van doemdenken naar doendenken

Als je doemdenken wilt verminderen, moet je bewust worden van je gedachten. Dat zijn je hersenen wellicht nog niet zo gewend. Oplossingsgericht denken is wel de enige manier om negatieve denkpatronen te veranderen in optimistische positieve gedachten. Je stapt daarmee uit je comfortzone en dat vergt dus ook veel aandacht en oefening. Als je onderstaande tips weet toe te passen, kan je op een goede manier meer bewust worden van je denkpatronen en er leren omdenken waar dat nodig is.

Stoppen met doemdenken

Hierbij 8 tips bij stoppen met doemdenken.

  • Word je bewust van je gedachten:
    Probeer je gedachten te ordenen, zodra je merkt dat je een situatie of gebeurtenis weer negatief interpreteert. Zeker als je voelt dat je hiermee verkrampt, of dat angst of paniek voelt opkomen.
    Word bewust welke kant je op schiet en ga eens van een afstandje naar je gedachten kijken. Klopt het wel of is het weer negatief gedacht?

  • Stap uit je doemdenken:
    Geef je innerlijke saboteur die negatief en kritisch denkt een naam en probeer deze een halt toe te roepen zodra hij zijn intrede doet. Zeg tegen jezelf: “nee, ik ga niet mee in deze doemgedachte meneer de criticus ”. Vervolgens concentreer je op een realistische, positieve gedachte of mogelijke oplossing. Dwing jezelf om steeds als dit gebeurt er minstens één positieve gedachte bij op te roepen en die verder te onderzoeken.

  • Klopt deze gedachte met de werkelijkheid:?
    Onderzoek je gedachten op realiteit en beoordeel dan opnieuw. Vaak zijn je gedachten geen feiten, maar zijn ze gebaseerd op aannames en eigen gemaakte overtuigingen. Krijg dus controle over je denkwijze en check je gedachte door jezelf af te vragen: “klopt deze gedachte op feiten of is het een aanname”? 

  • Focus je op helpende gedachten:
    Om het negatief doemdenken te verminderen, zoek je naar bewijzen die het tegenovergestelde oproepen. Welke gedachte kan je helpen om een eerste stap te maken? Welke positieve gedachte kan je geruststellen? Wat is het beste scenario wat je graag zou willen? Turn je gedachten dus om en kies bewust om alléén naar een helpende gedachte te luisteren.

  • Vermijd bevestigende informatie:
    Mensen die zich snel zorgen maken of piekeren, gaan op zoek naar aanwijzingen die hun negatief doemdenken ondersteunen. Ga dus niet bij de eerste of beste pijntje zoeken naar alle ‘wurst-scenario’s wat het maar zou kunnen zijn. Als je hier gevoelig voor bent om gelijk het ergste te denken, ga je jezelf hierdoor dingen aanpraten die helemaal niet zo zijn. Probeer dit echt een halt toe te roepen om jezelf niet gek te maken.

  • Las een dagelijks piekerkwartier in:
    Las dagelijks een ‘piekerkwartier’ in waar je pas dan je piekergedachten onder de loep neemt. Waar ben je bang voor en hoe groot is de kans dat je doemscenario uitkomt? Wat kan je zelf doen om dit te voorkomen en waar kan je positieve invloed op uitoefenen? Herstructureer je gedachten en sta jezelf niet toe om buiten je piekerkwartier je zorgen te maken. Als het gebeurt zeg dan tegen jezelf: “Oh het is nog geen tijd om hier over na te denken, ik ga het nu parkeren”.

  • Bepaal je cirkel van invloed:
    Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is echt een must om te realiseren hoe jouw cirkel van invloed in elkaar zit. Wees hierin realistisch. Waar kan je serieus invloed op uitoefenen en op wat niet? Soms moet je iets leren loslaten waar je geen controle over hebt. Dat is moeilijk, maar wel de enige manier om grip op jezelf en je gedachten te houden.

  • Zorg voor geestelijke en lichamelijke ontspanning:
    Wanneer je lichaam en geest gespannen zijn, ben je niet goed in staat om helder te denken. Zorg dus voor genoeg ontspanning en maak hier serieus actie van. Ga de natuur in, spring op de fiets, ga hardlopen of duik op de bank met goede muziek of een boek. Zorg dat je je kunt ontladen, zodat je beter in staat bent om positief te denken en betere keuzes te maken voor jezelf. Je brein heeft dit nodig!

Je doemdenken en innerlijke saboteurs overwinnen

Vind je het moeilijk om je negatieve gedachten, angsten en onzekerheid onder controle te krijgen? Merk je telkens weer dat ‘stemmetjes’ in je hoofd je dingen laten denken en doen die je eigenlijk niet wilt, maar het is sterker dan je eigen wil? Bekijk dan onze nieuwe training Positieve Intelligentie en je saboteurs. Hiermee leer je je eigen saboteurs kennen en beheersen, die jou vaak tot negatief doemdenken bewegen. In deze training krijg je een schat aan inzichten en een koffer vol tools om aan je persoonlijke ontwikkeling te werken. Ook jij kan optimaal van je brein gebruik maken zonder terugkerende doemgedachtes.

“Probeer deze tips bij doemdenken gelijk toe te passen”